BAROMETR

 Co mierzy?

Jest urządzeniem służącym do określania wielkości oraz zamian ciśnienia atmosferycznego. Podstawową jednostką jest hPa (hektopaskal). Urządzenia mogą być również wyskalowane wg.: mmHg – milimetrów słupa rtęci, mb – milibarów lub inHg – cali słupa rtęci, rzadziej Tr - torów. Zależności pomiędzy tymi wartościami kształtują się w sposób następujący: 1 hPa = 1 mb = 760 mmHg.

Barometry dzielą się pod względem zasady działania na:

  • Mechaniczne / Aneroidy
  • Cieczowe – Fortina, lewarowe, naczyniowe, naczyniowo – lewarowe.
  • Sprężynowe

 

Jak działa?

Barometr cieczowy – to pierwszy wynaleziony barometr. Został zbudowany przez Ewangelista Torricelli’ego w 1643. Do pomiaru ciśnienia atmosferycznego wykorzystywana jest tu ciecz o dużej gęstości – przeważnie rtęć – umieszczona w pionowej, szklanej rurce długości ok. 80-90 cm, zaślepionej w górnym końcu i pozbawionej powietrzna. Ciśnienie hydrostatyczne cieczy równoważy ciśnienie atmosferyczne, a wysokość słupa cieczy uzależniona jest od tego ciśnienia. Zakłócenia w pracy barometrów cieczowych mogą być spowodowane odchyleniem od pozycji pionowej, zmianą gęstości cieczy przy zmianie temperatury otoczenia, dostaniem się powietrza do tzw. Próżni Torriciellego nad cieczą, zmianą wysokości słupa cieczy z powodu sił przylegania cieczy do ścianek rurki. W przypadku rtęci, siła ta jest ujemna i powoduje obniżanie się poziomu cieczy w cienkich rurkach. Odczytu ciśnienia dokonuje się przez odczyt wysokości słupa cieczy, co jest powszechnie znane z prognoz pogody gdy wykorzystywana jest rtęć - mmHg.

 

Barometr mechaniczny – to najpopularniejszy rodzaj miernika ciśnienia atmosferycznego. Składa się ze szczelnie zamkniętego naczynia (puszki) wypełnionego gazem pod niskim ciśnieniem oraz wskazówki mechanicznie połączonej ze ścianą tego pojemnika. Zasadniczą częścią barometrów mechanicznych jest próżniowa puszka membranowa (tzw. puszka Vidiego). Jedna ze ścian puszki, to sprężysta membrana, której odkształcenia - spowodowane zmiennością ciśnienia atmosferycznego – za pomocą układu dźwigni przenoszone są na wskazówkę. Mechanizm działania wykorzystywany jest również w barografach i wysokościomierzach lotniczych.

Barometry elektroniczne - występujące w cyfrowych stacjach pogody są zminiaturyzowanym odpowiednikiem barometrów mechanicznych. Analizie nadal podlega poziom odkształcenia membrany i zmiana ciśnienia na wywierane przez nią zamknięte powietrze. Za odczyty zmian ciśnienia odpowiadają rezystory, wyskalowane do rejestracji zmian ciśnienia. 

CIŚNIENIENIE ATMOSFERYCZNE

 

Elektroniczne stacje pogody przeważnie wyposażone są w funkcję pomiaru ciśnienia atmosferycznego względnego i/lub bezwzględnego. Oba parametry precyzyjnie pokazują użytkownikowi zmiany jakie zachodzą w otaczającym powietrzu jednak wartości odczytywane są różne.

 

Ciśnienie bezwzględne – najczęściej oznaczane jako ABS (z ang. absolutely) jest wartością mierzoną na wysokości poziomu morza. Jego wartość początkowa ustalana jest w trakcie produkcji i zmienia się wraz z wysokością oraz zmianami otoczenia. Użytkownik nie ma możliwości kalibracji wskazań.

 

Ciśnienie względne – najczęściej oznaczane jako REL (z ang. real) jest wartością rzeczywistą, którą można i  należy kalibrować przed rozpoczęciem użytkowania barometru. Ustawienie prawidłowej wartości początkowej może być realizowane w zależności od modelu stacji poprzez:

  • zmianę / dobór odpowiedniej wysokości n.p.m., na której znajduje się urządzenie,
  • ręczną zmianę wartości w oparciu o wskazania lokalnej stacji IMGW.

 

Na naszej stronie można znaleźć skrót do bieżących odczytów Meteo dla dowolnego miasta w Polsce.

 

W przypadku barometrów mechanicznych (mieszkowych, sprężynowych) możliwy jest tylko odczyt ciśnienia względnego. Powodem jest brak dokładnej regulacji wstępnej spowodowany koniecznością dostarczania barometrów lub kompletnych stacji analogowych do odbiorcy poprzez firmy pocztowe. Barometry posiadają kilka części ruchomych oraz system cięgien, które wymagają pracy w warunkach statycznych. Wstępna kalibracja połączona z np. upadkiem / uderzeniem w trakcie transportu mogłaby doprowadzić do trwałego uszkodzenia mechanizmu pomiarowego. Kalibrację należy wykonać bezwzględnie przed rozpoczęciem użytkowania oraz powtarzać tę czynność co 6 miesięcy gdyż mechanizmy cięgnowe mogą niekiedy ulec niewielkiemu wydłużeniu lub podwieszeniu.


Śledź nas na Facebooku